Ringriderring på Christian IV’s tid

Kopi af ringriderring
Kopi af Ringriderringen opbevares på:
Ringridermusset
Kirkegade 8
Sønderborg

Messing kugle: 5 x 6,5 cm
Hul i ring: 16 m.m.
Komplet ring: 5 x 13 cm.
Vægt: 850 gr.
Original ringriderring
Original Ringriderring opbevares på:
Danmarks Middelalder & Renæssance
Nationalmuseet
Frederiksholms Kanal 12
København

Udskrift af protokol fra Nationalmuseet
Inventar nummer 21669, indkommet 1864 fra den afdøde Kong Frederik VII.s private våbensamling (hvor den have nr. D277,209) – Den beskrives som ”En 2 3/8 tomme lang, massiv, oval messingkugle, hvorigennem går en jernstang med knop på den ene ende og på den anden. Den har været brugt ved ringrenden på Chr. 4.s tid.”

Frederik VII opkøbte våben rundt om i Europa til sin samling, så vi kan ikke vide, om ringriderringen er dansk eller f.eks. tysk. Dens alder lader sig ikke afgøre, men den er i al fald ældre end midten af 1800-tallet og kan meget vel være fra renæssancen, sådan som ved protokolskriveren antog i 64.
1588 – 1648 Kong Christian 4.
1848 – 1863 Kong Frederik 7.
Kopi af ringriderringen, er en gave fra og fremstillet af Alsform, Værktøjsfabrik ApS.
Tak til Poul Grinder – Hansen, museumsinspektør, Nationalmuseet.